Det där med belöningar...

I dag var det dags att åka till Örebro för ny invägning. Det är ett par veckor sen jag var i väg eftersom jag var i Linköping förra veckan.  Lite nervöst var det ju, man vill ju gärna ha minus på vågen. Eftersom jag åkte direkt efter jobbet var jag lite hungrig - hungrig och trött. Mitt inre Sockertroll började förhandla med mig under bilresan och när jag parkerade bilen hade vi beslutat att jag skulle köpa en liten chokladbit om jag fick minus på vågen.

Några minuter i kö och sen var det dags att kliva in bakom draperiet och upp på vågen. Och visst hade det gått bra. Jag vet inte varför jag oroade mig, jag vet ju att jag verkligen följt programmet. Jag har skrivit upp varje dag, och jag har hållit budget. Visst har jag nallat av veckobonusen, men det är den ju till för. 

Efter vägning är det en liten genomgång, lite pepp talk så där. Veckans ämne var STRESS. Vilka vanor vi faller tillbaka till när vi stressar. Det gav ju några tankar i huvudet, och påfylld med ny inspiration gick jag mot bilen. Lägligt nog hade jag parkerat utanför Coop.

Med mina nya tankar i huvudet tänkte jag dock inte gå in där och köpa godis, jag tänkte istället vänta tills jag kom hem till Hallsberg. Jag var ju liksom medveten om att godiset skulle vara slut innan jag var hemma om jag köpte det i Örebro.

På väg hem kände jag hur enormt godissugen jag var. Hela systemet liksom skrek efter choklad! Jag satt och funderade på om jag skulle köpa en Marabou eller en Geisha... eller kanske mörk choklad....

20 minuter senare rullade jag in i Hallsberg och insåg att jag inte bestämt mig, att jag nog inte var så sugen trots allt och att jag bara skulle ångra mig om jag började nån konstig vana att fira en viktminskning med choklad.

Alltså åkte jag hem, värmde soppa och bredde mig ett par knäckemackor. Rätt nöjd med min nyckelring, min viktminskning och - framför allt - mitt beslut om att avstå choklad just i dag sitter jag nu i soffan och klurar på nån annan belöning istället. Nåt som gynnar kloka val i framtiden, nåt som hjälper mig leva så där hälsosamt som jag ju vill leva.

Inte så att jag aldrig mer ska äta choklad, men jag ska inte äta det som belöning.

Kommentarer