Då kör vi...

Nu får det vara nog med godis och skräpmat. Kloka val är vad som gäller - hela januari. Ingen bakis-pizza, trots att det är internationella pizzadagen i dag. Hm, ska jag vara ärlig är jag ju inte ens bakis...

I morse startade jag med kaffe (så klart), vaniljyoghurt och Special K. Jag vet att vaniljyoghurt innehåller socker, och jag kommer inte att äta det varje dag i flera veckor, men det var vad vi hade hemma.

Till lunch blev det rester från gårdagens exotiska bricka. Kallskuret, frukt och en liten klick potatissallad. I kväll blir det köpe-mat. Det hör ju till en nyårsdag, eller hur. Men det blir en sallad.

Nåt helt annat - jag är lätt-flirtad. De här utmärkelserna har jag förtjänat i Garmin Connect. Det ena genom att registrera ett pass på årets sista dag, den andra genom att registrera ett på årets första dag. Sånt gillas! Inte lika bra som en medalj, men ändå.












För att få till årets första runda tog vi oss upp till Rankås, ett helt underbart motionsområde i Tibro. Där finns massa olika spår, korta och långa, platta och kuperade. Bara att välja.

I dag var det promenad som gällde, och vi valde att testa ett för oss nytt spår. Vandringsleden på 6 km. Så otroligt fint spår. Som vanligt var det många bilar på parkeringen, och en del folk vid startområdet. Däremot var det väldigt tomt i spåret vi valde. Vi såg inte en människa på hela tiden.


Däremot en vacker natur, fina spår, bra markerat och välskött. Tyvärr ät jag inte tillräckligt bra fotograf för at riktigt fånga hur vackert det är där uppe, men en liten aning kan man nog få.





Jag önskar jag kunde förmedla känslan från skogen. Tystnaden, stillheten, lugnet. Ren njutning!

Sen fick jag också lära mig nåt nytt i dag. En bra bit ut i skogen såg vi når som skulle kunna vara nån konstutställning, några fontäner liksom. Såg riktigt häftigt ut, men man undrade ju varför nån brytt sig om att sätta upp några såna mitt i skogen.

Inhägnat dessutom. Men där satt också en skylt som berättade att det faktiskt hade en viktig funktion, att de luftade vattnet på detta sätt. Vattnet innehåller mycket järn och mangan. När det luftas tillförs mer syre, vilket gör att järn och mangan oxiderar och fälls ut i marken. Ett himla miljövänligt sätt att rena vatten, alltså.








Kommentarer